• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4752 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۵ مهر

سرخابي‌ها شناسنامه فوتبال ايران

توفان سرخ آسيا هم به مرحله حذفي رسيد

علي  ولي‌اللهي

رقابت‌هاي ليگ قهرمانان آسيا 2020 براي تيم‌هاي ايراني خوب شروع نشد، بد ادامه پيدا كرد ولي به بهترين شكل ممكن به پايان رسيد. در پايان دور گروهي و بعد از 6 هفته رقابت كه 4 هفته پاياني آن به صورت متمركز در قطر برگزار شد 2 تيم استقلال و پرسپوليس توانستند جواز حضور در دور حذفي را در روز آخر به دست آورند و سپاهان با يك پيروزي آبرومندانه از جام كنار رفت. هر چند شهرخودرو در اولين تجربه آسيايي به هيچ عنوان انتظارات را برآورده نكرد و بدون امتياز و بدون گل زده بدترين نتيجه تيم‌هاي ايراني يا شايد تمامي ادوار مسابقات ليگ قهرمانان آسيا را رقم زد. 

الچارجه!
بهترين عملكرد بين تيم‌هاي ايراني را پرسپوليس با يحيي گل‌محمدي به ثبت رساند. سرخ‌ها تا پيش از هفته پاياني با 7  امتياز در رده سوم گروه C بودند و براي رسيدن به دور حذفي بايد در بازي آخر الشارجه امارات را شكست مي‌دادند. تيمي كه در 2 بازي قبلي خود 10 گل وارد دروازه 2 تيم الدوحيل و التعاون كرده بود؛ 4 تا براي نماينده قطر و 6 تا براي نماينده عربستان. البته در اينكه پرسپوليس قبل از بازي هفته پاياني محكوم به برد معرفي شد، ردپاي AFC و تصميمات عجيبش نيز ديده مي‌شد كه در ادامه مفصل به آن خواهيم پرداخت. نگراني اصلي هواداران پرسپوليس پيش از شروع بازي اين بود كه تيم‌شان سخت گل مي‌زند و خريدهاي جديد تيم هنوز خودي نشان نداده‌اند. پرسپوليس در برابر التعاون 2 برد خفيف يك بر صفر به دست آورده بود و مقابل الدوحيل يك بر صفر شكست خورده بود. در سمت  مقابل خط حمله حريف به عنوان گران‌ترين تيم امارات با 3 ستاره خارجي خود يعني ويليتون، كايو و كورنادو جزو بهترين خطوط حمله رقابت‌ها به حساب مي‌آمد. يحيي در بازي مرگ و زندگي با همان تركيب ابتدايي خود در ليگ قهرمانان آسيا به ميدان رفت يعني بازي با تك مهاجم تخصصي و 2 هافبك دفاعي. با اين حال آناليز عالي كادرفني سرخ‌ها از وضعيت الشارجه از همان دقيقه يك بازي مشهود بود. پرسپوليس بازي را توفاني آغاز كرد و هنوز
 3 دقيقه از بازي نگذشته بود كه شجاع خليل‌زاده آماده‌ترين مدافع حال حاضر فوتبال ايران موفق شد روي كار خوب احسان پهلوان با ضربه سر دروازه حريف را باز كند. شجاع در مقابل التعاون در بازي هفته سوم نيز تك‌گل 3 امتيازي تيمش را به ثمر رسانده بود. گل شجاع سريع‌ترين گل اين دوره از رقابت‌هاي ليگ قهرمانان آسيا لقب گرفت. در ادامه پرسپوليس موقعيت‌هاي گل فراواني روي دروازه حريف ايجاد كرد اما موفق به گلزني نشد. در سمت مقابل هم حامد لك يك موقعيت تك به گل را از ويليتون، مهاجمي كه در بازي با التعاون هت‌تريك كرده بود، گرفت. در
 5 دقيقه پاياني نيمه نخست سرخ‌ها دو بار ديگر دروازه حريف اماراتي را گشودند. ابتدا روي ارسال كرنر بشار رسن، عيسي آل‌كثير با ضربه سر گل دوم را به ثمر رساند. اين نخستين گل مهاجم جديد پرسپوليس بود كه در سومين بازي او ثبت شد. آل‌كثير در بازي مقابل التعاون هم يك ضربه پنالتي به دست آورده بود. 4 دقيقه بعد كار تيمي سرخ‌ها در محوطه جريمه الشارجه با سانتر خوب باز هم احسان پهلوان همراه شد و ضربه سر وحيد اميري حريف را 3 تايي كرد تا تقريبا خيال يحيي‌ گل‌محمدي و هواداران از صعود تيم‌شان راحت شود. در نيمه دوم پرسپوليس بيشتر به حفظ توپ و ميدان‌داري پرداخت و در 10 دقيقه آخر بازي يحيي تعويض‌هاي زيادي را در دستور كار تيمش قرار داد. 2 تا از اين تعويض‌ها آمدن آرمان رمضاني و مهدي عبدي جوان به بازي بود. در دقيقه 91 همين 2 بازيكن موفق شدند، گل چهارم را هم با همكاري يكديگر به ثمر برسانند. روي ارسال كرنر، رمضاني توپ را با سر براي عبدي مهيا كرد و مهاجم آينده‌دار پرسپوليس تير خلاص را به حريف زد. اينكه 3 گل پرسپوليس با ضربه سر به ثمر رسيد و پاس گل چهارم هم با ضربه سر داده شد، نشان مي‌دهد كادرفني سرخ‌ها چه تحليل دقيقي روي خط دفاع حريف داشتند. از نكات مثبت بازي مي‌توان به درخشش همه خريدهاي جديد پرسپوليس اشاره كرد. سومين كلين شيت حامد لك، گلزني آل‌كثير، 2 پاس گل احسان پهلوان و پاس گل آرمان رمضاني در كنار نمايش خوب سرلك و آقايي پرسپوليسي‌ها را به اين بازيكنان تازه‌وارد اميدوار كرد. 
پرسپوليس در پايان با برد پرگل و جالب توجه 
4 بر صفر 10 امتيازي شد و باتوجه به شكست دور از انتظار الدوحيل مقابل التعاون صدرنشين گروه لقب گرفت و همراه با التعاون راهي دور بعد شد. نكته جالب توجه اينكه قبل از شروع ديدارهاي هفته ششم هر 4 تيم گروه شانس صعود داشتند و درنهايت اين تيم‌هاي سوم و چهارم گروه در پايان هفته پنجم بودند كه به دور بعد رسيدند. 
در گروه D مسابقات نيز سپاهان كه پيش از اين حذفش مسجل شده بود مقابل السد قطر كه ژاوي هرناندز را روي نيمكت دارد با نيتجه 2 بر يك به پيروزي دست پيدا كرد تا وداعي آبرومندانه با ليگ قهرمانان آسيا داشته باشد. البته برد سپاهان براي پرسپوليس هم مهم شد چون شكست السد اين تيم را به عنوان تيم دوم راهي دور بعد و حريف پرسپوليس در يك ‌هشتم نهايي كرد. براي زردپوشان اصفهان رضا ميرزايي و سجاد شهباززاده موفق به گلزني شدند. اين نخستين پيروزي نويدكيا در قامت سرمربيگري سپاهان بود. 

امروز يك‌هشتم؛ استقلال - پاختاكور؟
دور حذفي رقابت‌هاي ليگ قهرمانان آسيا امروز آغاز مي‌شود. در اين مرحله و در غرب آسيا عربستان 3 نماينده، ايران 2 نماينده و كشورهاي قطر، ازبكستان و امارات هر كدام يك نماينده دارند. البته عربستان مي‌توانست 4 نماينده داشته باشد و امارات بدون نماينده باشد ولي كرونا تيم الهلال اصلي‌ترين مدعي قهرماني در سمت غرب آسيا را بالاخره از پا درآورد و اين تيم از مسابقات كنار گذاشته شد. الهلال در بازي آخر دور مقدماتي و در گروه B بايد مقابل شباب الاهلي قرار مي‌گرفت ولي ليست اين تيم با 11 بازيكن كه 3 تاي آن دروازه‌بان بودند مورد تاييد ناظر بازي قرار نگرفت و مسابقه لغو و الهلال از مسابقات كنار گذاشته شد. اين اتفاق در حالي رقم خورد كه تيم عربستاني از هفته قبل صعودش را به دور بعد مسجل كرده بود. اين تيم با ارسال نامه‌هايي به فيفا و AFC به حكم صادره اعتراض كرده است. حذف يا ماندن نماينده عربستان در آسيا از آن جهت براي ما اهميت دارد كه اگر الهلال در رقابت‌ها بماند اين تيم حريف استقلال در بازي امروز است و اگر بنا به كنار گذاشتن آنها باشد استقلال بايد با پاختاكور روبه‌رو شود. فعلا در جدول مسابقات تيم ازبكستاني حريف استقلال است. اين بازي از ساعت 21:15 دقيقه به وقت تهران برگزار مي‌شود. در ديگر ديدار امروز الاهلي عربستان با شباب الاهلي امارات روبه‌رو مي‌شود. تيمي كه خودش هم نفهميده چطور در اين مرحله حاضر است! در ادامه و روز يكشنبه پرسپوليس مقابل السد قرار مي‌گيرد كه به نوعي در اين سال‌ها تبديل به يك مسابقه سنتي در غرب آسيا شده است. 

شانس بالاي نمايندگان ايران
با صعود سرخابي‌هاي پايتخت به دور حذفي ليگ قهرمانان آسيا باز هم ثابت شد اين دو قدرت سنتي شناسنامه فوتبال ايران به حساب مي‌آيند و هرقدر هم كه دچار مشكلات داخلي باشند اما به واسطه تجربه و اتمسفر حاكم بر تيم‌هاي‌شان مي‌توانند در بزنگاه گليم خودشان را از آب بيرون بكشند. صعود 2 تيم در شرايطي رقم خورد كه اين فصل يكي از بدترين فصول ليگ قهرمانان آسيا براي فوتبال ايران بود و در پايان هفته پنجم ما حتي يك نماينده هم در دور بعد نداشتيم ولي در حالي كه هر دو تيم بايد بازي آخر خودشان را مي‌برند اين اتفاق با پيروزي‌هاي پرگل و قاطع مقابل رقبا به دست آمد تا هيچ حرف و حديثي هم باقي نماند و فوتبال كشورمان صاحب 
2 نماينده در دور بعد شود. حال اين دو تيم بايد به ادامه مسابقات فكر كنند. به رقابت‌هاي تك‌حذفي كه بسيار خطرناك است و البته فرصت‌ساز. 
در مورد آبي‌ها نمي‌توان با قطعيت گفت كه رويارويي اين تيم با الهلال كرونا زده بهتر بود يا بازي فعلي با پاختاكور. استقلال در سال‌هاي گذشته بردهاي خوبي مقابل الهلال به دست آورده و ترسي از اين تيم پرقدرت ندارد. پاختاكور هم تيم متوسطي است كه از گروهي نسبتا راحت صعود كرده است. استقلال اگر با همان ذهنيتي كه مقابل الاهلي وارد زمين شد مقابل تيم ازبكستاني به ميدان برود بدون شك مي‌تواند خودش را به جمع 8 تيم پاياني برساند. 
وضعيت براي سرخ‌ها هم به همين شكل است. السد با تيم دومش مقابل سپاهان شكست خورد. در روزي كه اكثر ستاره‌هاي اين تيم نظير بغداد و سانتي كازورلا در تركيب تيم نبودند. هرچند بودن اين ستاره‌ها نيز دليل نمي‌شود كه السد را تيمي ترسناك بدانيم. آنها در گروه خود و طي 6 بازي تنها 2 پيروزي كسب كردند كه يكي مقابل سپاهان قبل از شيوع كرونا بود و ديگري مقابل العين بحران‌زده. اين مساله از يك طرف و آشنايي كامل سرخ‌ها با السد از سمت ديگر مي‌تواند شرايط خوبي براي يحيي گل‌محمدي فراهم كند تا با يك بازي هوشمندانه بتواند به همراه شاگردانش به دور يك‌چهارم نهايي مسابقات برسد.
واقعيت اين است كه حداقل در سمت غرب آسيا هيچ تيم آنچنان قدرتمندي كه بتوان آن را از پيش برنده دانست، وجود ندارد و سرخابي‌ها اگر با همان شرايط بازي در هفته آخر دور گروهي مقابل رقبا حاضر شوند شانس خوبي براي موفقيت دارند. شايد بتوان گفت به جز استقلال و پرسپوليس تنها تيم قابل‌توجه دور حذفي النصر عربستان است. تيمي كه در سال‌هاي گذشته مقابل نمايندگان ايران نتوانسته عرض اندام كند. بعد از آن و روي كاغذ 2 تيم كشورمان سخت‌ترين قرعه‌هاي ممكن براي همه تيم‌ها محسوب مي‌شوند و السد هم بعد از اين‌ دو تيم قرار مي‌گيرد. الاهلي با 2 باخت مقابل الشرطه عراق و استقلال در بازي‌هاي هفته پنجم و ششم، پاختاكور تيم در واقع دوم گروه B شباب الاهلي كه با بخت و اقبال به دور حذفي رسيد و التعاون كه مقابل پرسپوليس دبل شد و 6 تا از الشارجه خورد بدون شك نمي‌توانند رقباي قابل‌توجهي باشند. 
كي ‌اف ‌سي!
كنفدراسيون فوتبال آسيا بدون ترديد بازنده اصلي اين دوره رقابت‌هاي ليگ قهرمانان آسيا به حساب مي‌آيد. روز چهارشنبه و در گزارشي با عنوان «اي‌اف‌سي كارآمد و منصف نيست» به شكل مشروح تمام ضعف‌هاي نهاد اصلي فوتبال در آسيا و در خلال رقابت‌هاي ACL 2020 را برشمرديم اما حتي تصورش را هم نمي‌كرديم كه مديران اين سازمان سورپرايزهاي جديدي داشته باشند. روز پيش از ديدار پرسپوليس با الشارجه طبق اعلام رسمي AFC گفته شد براي صعود از گروه بازي رو در رو ملاك نيست و فقط تفاضل گل لحاظ مي‌شود. تا قبل از اين ملاك صعود بازي متقابل تيم‌ها بود كه بر اين اساس گفته مي‌شد پرسپوليس با يك تساوي بدون گل يا يك-يك مقابل الشارجه به دور بعد مي‌رسد اما كنفدارسيون فوتبال آسيا با انتشار متني شرايط صعود تيم‌ها از اين گروه را منتشر و در آن ذكر كرد، پرسپوليس فقط با برد به دور بعد مي‌رسد. اين مساله اعتراض هواداران پرسپوليس را به دنبال داشت. با اين حال بعد از اينكه بازيكنان التعاون 6 امتيازي در اواخر بازي دروازه الدوحيل 
9 امتيازي را در ديدار همزمان پرسپوليس با الشارجه باز كردند و در حالي كه هنوز از لحاظ تفاضل گل از حريف قطري عقب بودند، جشني معادل جشن صعود از گروه برگزار كردند! در پايان بازي نيز اي‌اف‌سي اعلام كرد، تيم‌هاي پرسپوليس و التعاون به دور بعد راه يافتند يعني ملاك صعود بازي رو در رو درنظر گرفته شده و تيم عربستاني به دليل برد در 2 بازي رفت و برگشت مقابل نماينده قطر به عنوان تيم دوم به مرحله بعدي مي‌رسد! معلوم نيست اين اتفاقات در كنفدراسيون فوتبال آسيا به چه دليل روي مي‌دهد؟ اينكه آيا اگر سرخ‌ها مقابل نماينده امارات مساوي مي‌كردند، باز هم ملاك صعود ديدار رو در رو مي‌بود يا تيم اماراتي با تفاضل گل بهتر به دور بعد مي‌رسيد، سوال مهمي است كه هيچ‌وقت نمي‌توانيم جوابش را بفهميم. هرچه هست با تصميمات لحظه‌اي و گاهي متناقض AFC  فعلا تيم التعاون حريف النصر در دور يك‌هشتم است. هر چند تا بازي اين دو تيم برگزار نشود، نمي‌توان از وقوع آن مطمئن بود!

پاداش  غم‌انگيز
پرسپوليس و استقلال كه هر دو با مشكلات مالي وحشتناكي روبه‌رو هستند بعد از برد در هفته پاياني و صعود به دور بعد جدا از پاداش‌هايي كه تاكنون به دست آورده بودند، مبلغ 150 هزار دلار پاداش دريافت كردند. 50 هزار تا به خاطر برد و 100 هزار تا به خاطر صعود. اين رقم با نرخ ارز فعلي مي‌شود، رقمي بالغ بر 4 تا 4.5 ميليارد تومان. اين رقم از يك طرف بسيار خوشحال‌كننده است و از سمتي ديگر بسيار غم‌انگيز. اينكه در شرايط بد اقصادي تيم‌هاي پايتخت چند ميليارد تومان به حساب‌شان واريز شود، آن ‌هم به صورت دلاري، كمك بزرگي به حساب مي‌آيد كه مي‌تواند بخشي از دردسرهاي دو باشگاه را حل كند. اما از سمت ديگر اينكه چنين پاداش خفيفي كه شايد براي ساير تيم‌هاي حاضر در مسابقات رقمي معمولي به حساب بيايد براي فوتبال ايران اين‌قدر بزرگ است، نشان از مشكلات ريشه‌دار در كشورمان است. در واقع پشت عدد بزرگ چند ميليارد تومان به عنوان پاداش، كاهش وحشتناك ارزش پول ملي كشورمان مخفي شده است. شايد بخش اعظمي از جامعه ايران و حتي خود بازيكنان و مديران سرخابي‌ها ترجيح مي‌دادند، رقم پاداش AFC يك جايزه معمولي به حساب مي‌آمد ولي در سمت مقابل خيلي از مشكلات ديگر وجود نمي‌داشت. به هر حال امروز 2 تيم استقلال و پرسپوليس به خوبي مي‌دانند كه يك برد در رقابت‌هاي ليگ قهرمانان آسيا و صعودشان به دور بعد چقدر مي‌تواند براي آنها درآمدزا باشد. در حدي كه رقم قرارداد يك بازيكن ليگ برتري با يك برد در ليگ قهرمانان آسيا برابري مي‌كند.

 


با صعود سرخابي‌هاي پايتخت به دور حذفي ليگ قهرمانان آسيا باز هم ثابت شد اين دو قدرت سنتي شناسنامه فوتبال ايران به حساب مي‌آيند و هرقدر هم كه دچار مشكلات داخلي باشند اما به واسطه تجربه و اتمسفر حاكم بر تيم‌هاي‌شان مي‌توانند در بزنگاه گليم خودشان را از آب بيرون بكشند. صعود 2 تيم در شرايطي رقم خورد كه اين فصل يكي از بدترين فصول ليگ قهرمانان آسيا براي فوتبال ايران بود و در پايان هفته پنجم ما حتي يك نماينده هم در دور بعد نداشتيم ولي در حالي كه هر دو تيم بايد بازي آخر خودشان را مي‌بردند اين اتفاق با پيروزي‌هاي پرگل و قاطع مقابل رقبا به دست آمد تا هيچ حرف و حديثي هم باقي نماند

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون